Pimpongs Talentskole 2017

Jokes og peptalk på Pimpongs talentskole: I må aldrig give op

Razak Pimpong åbner i efterårsferien sin fodboldtalentskole for 38 børn. Mandagen bød på masser af træning – men også hygge og refleksion.

Kilde: Viborg Stifts Folkeblad / Christian Hald

Viborg: Træningen stopper. Det er tid til en pause på Razak Pimpongs fodboldtalentskole. Drengene forlader kunstgræsset for at snuppe et stykke frugt fra kassen på sidelinjen, men sekunder senere er de igen på banen med en bold ved fødderne og et stykke æble, banen eller pære i hænderne.

Razak Pimpong hæver stemmen lidt:

– Det er vigtigt, at I bruger pauserne til at slappe af, inden det bliver hårdt igen. Kom herover, så vi kan slappe af sammen. Hvem kan fortælle den vildeste joke?

De 38 børn, som til daglig spiller U9-, U10- og U11-fodbold i klubber rundt omkring i Jylland, sætter sig på kunstgræsset i samlet flok. Efter lidt tøven er den første klar med en vittighed.

– Hvad er forskellen på en bi og en lærer? En bi er kun irriterende om sommeren….

Razak Pimpong griner, som kun Razak Pimpong kan gøre det.

– Hov, hov. Ved du, hvad jeg er, lyder det fra én af de andre trænere på talentskolen.

– Jeg er lærer, og jeg underviser også i styrketræning.

Den unge fodboldspiller slipper dog for armbøjninger i denne omgang. I stedet begynder den ene dreng efter den anden at fortælle jokes.

Efter et stykke tid tager Razak Pimpong ordet. Han kalder det selv for en lille peptalk.

Han fortæller om sin opvækst i Ghana. Om faderen, som ikke troede på, at Razak ville få succes som fodboldspiller.

– Min far blev sur, hvis han opdagede, at jeg spillede fodbold. Jeg måtte holde det skjult for ham, og han så mig aldrig spille, da jeg var på jeres alder. Det var først, da han så mig spille i fjernsynet for U17-landsholdet, at han begyndte at tro på, at jeg kunne blive fodboldspiller, siger Razak Pimpong.

Der er blevet helt stille på banen. Drengene kigger på ghaneseren, som fik prøvet det meste i sin lange karriere – OL, VM, Champions League.

– I har så stort et talent alle sammen, men på et tidspunkt bliver det også hårdt for jer. I møder måske en træner, som sætter jer på bænken. Men hvis I har en drøm om at spille fodbold, så må I aldrig give op. Jeg gav aldrig op, for havde jeg gjort det, så stod jeg ikke her i dag, siger Razak Pimpong.

Det er tid til at genoptage træningen. Flere af drengene kommer hen for at stille Razak Pimpong spørgsmål: Hvordan blev du opdaget som fodboldspiller og så videre.

– Det er et tegn på, at de lytter, forklarer Razak Pimpong.

Pimpongs Talentskole 2017 foregår i denne uge på kunstgræsbanerne ved Hald Ege Efterskole.