Pimpongs lille idé har vokset sig rigtig stor

Kilde: Viborg Folkeblad / Danni Kristensen

Razak Pimpong har enorm succes med sin fodbold- og talentskole. Den har vakt så meget opmærksomhed, at han har været på landsdækkende TV for at fortælle om sine metoder og nu også får støtte af landsdækkende sponsorer.

Viborg: Det er efterhånden en del år siden, at den tidligere topspiller Razak Pimpong fik en god idé.

Han ville lave sin egen fodboldskole i efterårsferien – og i år skal den så afvikles for sjette gang.

Det startede som en måde at gøre noget godt for blandt andre indvandrer-drenge i U14 til U16-alderen, som havde det svært, men det har efterhånden vokset sig ret stort.

Fodboldskolen er blevet udbygget med flere årgange, så der nu i alt er plads til 88 drenge på skolen.

Og skolen er så populær, at pladserne nærmest bliver revet væk. Selvom der er længe til uge 42, er der således oprettet ventelister på flere årgange, og der er kun ganske få pladser på U9-årgangen tilbage.

– Der er bare sket rigtig meget. Jeg oplever, at rigtig mange kommer på skolen og har en god oplevelse, hvorefter de tager hjem og fortæller om det. Og det er med til at give skolen masser af opmærksomhed, siger Razak Pimpong.

Udover, at drengene nyder det gode humør, som Razak Pimpong ønsker at bringe ind i fodboldtræningen, så peger han også på, at det er lykkedes at tilknytte trænere af ekstrem høj kvalitet, som også er stærkt medvirkende til at gøre fodboldskolen til en succes.

Svært at forstå

Udover fodboldskolen i efterårsferien har Razak Pimpong også startet en talentskole, hvor fodboldglade børn kan komme og få ekstra træning ved siden af den træning, de i forvejen får hjemme i klubberne. Også den er ekstremt populær.

Der kommer deltagere langvejs fra, og Razak Pimpongs tiltag har vakt så stor opmærksomhed, at han forleden blev inviteret i Go’ Morgen Danmark på TV2 for at fortælle om sit arbejde og sine metoder, hvor smil, dans og glæde er vigtige ingredienser i træning af børn og unge.

– Jeg har helt ærligt rigtig svært ved at forstå, at alt det her er nået til, hvor det er nået til i dag. Men mine venner fortæller mig, at det alene skyldes det arbejde, som jeg putter i det. Men det var godt nok svært at forstå, at det nu er så spændende og godt, at TV2 vil lave et indslag om det.

– Men jeg er selvfølgelig rigtig glad for, at der er nogle, som bemærker det jeg laver og synes, at det er en god ting, siger den tidligere ghanesiske landsholdsspiller, som sluttede karrieren hos Viborg FF.

Nike med på vognen

Igennem de seneste år har Razak Pimpong oplevet stor velvilje fra masser af lokale sponsorer, som har hjulpet ham godt på vej, men nu begynder større spillere også at have bemærket de initiativer, som den tidligere topspiller har succes med.

Således er Nike og Sportsmaster blandt de nye sponsorer, hvilket blandt andet betyder, at deltagerne på fodboldskolen kan glæde sig til en tøjpakke fra Nike.

– Der er mange børn og unge, der bruger Nike, og det er sådan noget, som de gerne vil have. Så jeg er meget glad for, at Nike gerne ville støtte projektet. Jeg har nævnt det for nogle af forældrene, og jeg får at vide, at drengene bliver så glade for det, da det er det tøj, som de alligevel bruger hver dag, siger han.

Razak Pimpong er i det hele taget taknemmelig for den store støtte, som han længe har fået fra masser af lokale sponsorer. Selv om han nu er skiftet til Sportsmaster og Nike, så har han ikke glemt, at Morten Halskov og Sportigan i Viborg har været en trofast støtte gennem flere sæsoner.

– Jeg har ikke kunnet lave det her uden de sponsorer, som har bakket mig op. Det gør, at jeg har tid til at lave det her, som jeg brænder for. Så det er jeg rigtig glad for, siger Razak Pimpong.